woensdag 24 juli 2024
Advertentie

OVV betreurt zwijgen vliegmaatschappij over rapport incident Meerssen



Luchtvaartmaatschappij Longtail Aviation heeft niets van zich laten horen na het verschijnen van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het incident met vallende motoronderdelen in 2021 in Meerssen. "De Onderzoeksraad betreurt dan ook de houding van Longtail Aviation", schrijft de OVV.

In 2021 verloor een vrachtvliegtuig van Longtail Aviation brokstukken boven Meerssen na een motorstoring. Een vrouw raakte gewond door de vallende onderdelen, een jongen liep brandwonden op na het oprapen van een heet brokstuk. Ook raakten auto's, zonnepanelen en daken beschadigd.

Onderhoud
De OVV adviseerde de luchtvaartmaatschappij om de administratie van het vliegtuigonderhoud te verbeteren. Het betreft de zogenoemde 'service bulletins', adviezen van de vliegtuigfabrikant voor specifiek onderhoud.

Onduidelijkheid
Longtail Aviation had de Boeing 747-400 die over Meerssen vloog, pas drie maanden in gebruik. De vorige maatschappij van het vliegtuig heeft het advies om maatregelen te nemen niet opgevolgd, wat uiteindelijk leidde tot de motorstoring boven Meerssen. Het is onduidelijk waarom dit niet is gebeurd, en deze informatie staat ook niet beschreven in de documenten. Om die reden adviseerde de OVV de administratie te verbeteren en daarin ook te vermelden waarom bepaalde adviezen niet zijn opgevolgd.

De OVV heeft meerdere keren om een reactie gevraagd aan de Bermudaanse maatschappij, maar Longtail Aviation heeft niet gereageerd.

Verplicht
Daarnaast gaf de OVV aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA het advies om te overwegen of het 'service bulletin' voor het Boeing-vliegtuig verplicht gesteld moet worden. De FAA heeft laten weten dat ze van plan zijn om de aanbeveling op te volgen. In mei volgend jaar zal hierover meer duidelijkheid komen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kreeg het advies om een risico-analyse uit te voeren over de kans op vallende vliegtuigonderdelen. Het ministerie zegt dat ze eerst meer onderzoek willen doen naar ongevallen met vallende vliegtuigonderdelen voordat ze een besluit hierover nemen.