Bloesem houdt Valkenburgse politiek bezig
Normaal gesproken staat bloesem voor een goed gevoel. Dit is namelijk het signaal dat de lente in aantocht is en de donkere dagen van de winter achter ons liggen. Maar dat is niet het geval in het centrum van Valkenburg, want volgens de lokale VVD ervaren bewoners en ondernemers aanhoudende overlast door vallende bloesem uit de bomen in de openbare ruimte.
"Met name horecaondernemers, winkelend publiek en bewoners ervaren momenteel aanzienlijke hinder van grote hoeveelheden vallende en opgedroogde bloesem", laat de VVD weten in schriftelijke vragen aan het college. "Volgens betrokkenen leidt dit tot vervuiling van terrassen, entrees, woningen en winkelstraten. Ondernemers geven aan dagelijks extra tijd kwijt te zijn aan schoonmaakwerkzaamheden, hetgeen resulteert in hogere personeelskosten en een verminderde uitstraling van het centrum. Daarnaast wordt gewezen op mogelijke gevolgen voor de riolering doordat grote hoeveelheden bloesem via schoonmaakwerkzaamheden in het afvoersysteem terechtkomen."
Extra schoonmaakrondes
De VVD benadrukt dat zij het belang van groen en de uitstraling van de bomen in het centrum onderschrijven, maar vragen tegelijkertijd aandacht voor de praktische gevolgen tijdens piekperiodes van bloesemval. Zo vragen ze of het college bereid is te onderzoeken of aanvullende tijdelijke maatregelen mogelijk zijn om de overlast te beperken, bijvoorbeeld door extra schoonmaakrondes of andere praktische voorzieningen?



