Formatie Gulpen-Wittem na breuk ineens in stroomversnelling: 'Voor de buitenwacht is het misschien te snel'
"We verwachten dat we op korte termijn een coalitie rond te hebben." Het zijn de woorden van PRO Gulpen-Wittem-fractievoorzitter Lodewijk Duyvendak. En dat is opvallend snel. Nog geen twee weken geleden klapten de formatiegesprekken met de VVD. Toch spreken zowel Duyvendak als de andere fractievoorzitters inmiddels weer het vertrouwen uit dat het coalitieproces succesvol kan worden afgerond. Ook hebben de partijen een formateur aangesteld, Danny Janssen.
Dat leggen de fractievoorzitters van de deelnemende partijen DOE'22, PRO Gulpen-Wittem en Gulpen-Wittem Lokaal woensdagmiddag uit tijdens een persmoment.
Stroomversnelling
Met de formatiegesprekken met de VVD nog vers in het geheugen, komt de formatie ineens in een stroomversnelling. Of het niet te snel gaat? "Dat heb ik mezelf ook afgevraagd", legt Lodewijk Duyvendak uit. "We kennen elkaar, je kent elkaars zwakke en sterke punten, je kunt heel snel vertrouwen opbouwen en door", legt hij uit.
Nieuwkomer in de onderhandelingen, Jack Cremers, is het daarmee eens: "Voor de buitenwacht is het misschien te snel, maar alles bij elkaar beschouwd, als je de drie coalitieprogramma's naast elkaar legt en je haalt de overeenkomsten en de verschillen eruit, dan ga je over de verschillen discussiëren en dan kun je hele grote stappen zetten", legt hij uit.
Vier wethouders
De partijen maken ook bekend dat er vier wethouders komen in Gulpen-Wittem. Een van die vier kennen we al: Frans Derksen, die nu ook al namens GWL, daarvoor namens Balans, in het college zit. De andere drie namen worden nog niet bekendgemaakt, omdat de kandidaten nog gescreend worden. Dat Jack Cremers en Ineke van der Laan geen wethouder worden, is duidelijk. Maar of we wethouder Duyvendak gaan terugzien? "Dat is een van de dingen die we straks bekendmaken", aldus de voorman van PRO.
De verwachting van de partijen is dat op 9 juli de wethouders worden geïnstalleerd.


