Datum
Advertentie voor Top
Burgemeester Jacques Niederer (links) en Gerrit van der Bijl (rechts)

Abrupt einde politieke loopbaan Van der Bijl in Meerssen na intern conflict BRUG-M: 'De voorkeur van de kiezer is niet gehonoreerd'

17-04-2026 - 09:50
Redactie
Meerssen

Na twaalf jaar komt er een einde aan de politieke loopbaan van Gerrit van der Bijl in de gemeenteraad van Meerssen. Van der Bijl was sinds 2014 actief namens BRUG-M en vervulde in die periode verschillende functies, waaronder fractievoorzitter en commissievoorzitter.

Daarmee vertrekt het raadslid zonder afscheid. In zijn laatste raadsvergadering op 31 maart was Van der Bijl nog in de veronderstelling dat hij zou terugkeren in de raad. Bert Slangen, de nummer vier, zou volgens partijafspraken de zetel eigenlijk weigeren, maar bedacht zich op het laatste moment en nam toch de zetel in. Daarmee kwam de politieke loopbaan van Van der Bijl abrupt tot een einde.

Onvrede
Van der Bijl stond op de vijfde plaats van de kandidatenlijst van BRUG-M, maar de partij haalde maar vier zetels. "Graag had ik dit werk nog enkele jaren willen voortzetten, maar door het niet naleven van de gemaakte afspraken tussen de kandidaten heeft Bert Slangen - kandidaat met slechts 31 stemmen - ondanks dit mindere aantal toch plaatsgenomen in de vierde zetel, terwijl ik het viervoudige aantal stemmen had gekregen van de kiezers in Meerssen. De voorkeur van de kiezer is daarmee door BRUG-M niet gehonoreerd."

Vanwege het conflict heeft hij het lidmaatschap van BRUG-M opgezegd. Binnen de partij was de afspraak dat degene met de meeste stemmen, een zetel mag innemen. Slangen houdt zich niet aan die afspraak. Fractievoorzitter Saskia Jansma en het partijbestuur steunen de keuze van Slangen. 

Pijnlijk
Ook partijoprichter Jan Gulikers heeft de fractie verlaten en gaat zelfstandig verder als raadslid. Van der Bijl spreekt zijn steun voor hem uit. "Hoe pijnlijk zal dat zijn voor de oprichter van BRUG-M (Jan Gulikers) om uit de fractie te moeten stappen. Hij kon zich echt niet verenigen met deze kwalijke opstelling van bestuur en fractie. Ik kan zijn besluit helemaal billijken, nu de uitgangspunten van zorgvuldig en integer handelen met de voeten worden getreden door het partijbestuur en de resterende fractie. Ik steun hem dan ook bij zijn keuze om zelfstandig verder te gaan in de raad, nu duidelijk is dat veel inwoners zijn inzet hebben gewaardeerd door hem als persoon ook nu weer veel stemmen te geven. Immers, met meer dan 50 procent van de kiesdeler zou hij ook op eigen kracht in de raad zijn gekomen."

Afgelopen week was er een ledenvergadering van de partij. Daar werd de kwestie besproken. Ook meerdere andere leden van BRUG-M hebben na het vertrek van de twee heren hun lidmaatschap opgezegd.