Accu vermomd als fruitkist: Ondernemers Gulpen-Wittem gaan voor energietransitie
Ondernemers uit de gemeente Gulpen-Wittem kunnen gratis gebruikmaken van een energieadvies voor hun bedrijf. Zo moeten ze gestimuleerd worden de energietransitie te maken.
Hogere kosten
Wethouder Frans Derksen, verantwoordelijk voor de portefeuille Duurzaamheid, realiseert zich dat de ondernemers in zijn gemeente steeds hogere kosten moeten maken om energie te besparen. Hij is blij dat de gemeente nu haar steentje bijdraagt en de ondernemers tegemoetkomt in de kosten. Dat gebeurt in de vorm van een kosteloze energiescan en energieadvies. Inmiddels hebben zich al bijna zeventig ondernemers hiervoor aangemeld.
Energiebrigade
Het is dan de zogenoemde energiebrigade die bij de ondernemer langskomt. Energiecoaches bekijken de energiemaatregelen die al eventueel genomen zijn en geven vervolgens advies over energiebesparende maatregelen die verder nog mogelijk zijn. Daarnaast helpen zij bij het opstellen van een plan van aanpak en begeleiding bij het deelnemen aan de provinciale subsidieregeling voor het Midden en Klein Bedrijf (MKB).
Fruitkist annex accu
Een van de ondernemers die al gebruik heeft gemaakt van de energiebrigade, is Hannah Gorissen die eigenaar is van camping De Bovenste Bos in Epen.
Gorissen: “Voor mij als bedrijf is er altijd wat te winnen”.
Haar bedrijf is volop bezig met energiebesparende maatregelen. Zo zijn er zonnepanelen waarvan de stroom overdag wordt opgeslagen in een grote accu die vermomd is als fruitkist, zodat die niet opvalt in het schilderachtige landschap.


