België wil kerncentrales vlak over grens overnemen en opnieuw opstarten
De Belgische regering wil het volledige nucleaire park overnemen van energiebedrijf Engie. Daarbij gaat het onder meer om de kerncentrale in Tihange, op ongeveer driekwartier rijden van de Nederlandse grens.
Volgens de Belgische premier Bart De Wever is een akkoord bereikt om de voorwaarden voor een volledige overname te bepalen en de nodige studies voor een heropening op te starten. In afwachting daarvan worden alle ontmantelingsactiviteiten per direct stilgelegd.
Dicht bij Limburg
Voor inwoners van Zuid-Limburg is met name de centrale in Tihange relevant. De installatie ligt aan de Maas bij Hoei, op relatief korte afstand van de Nederlandse grens. De centrale is al jaren onderwerp van discussie en protest, ook in Limburg, vanwege zorgen over veiligheid.
Heropening in beeld
De Belgische overheid wil niet alleen de bestaande reactoren langer openhouden, maar ook onderzoeken of eerder gesloten reactoren opnieuw kunnen worden opgestart. In totaal gaat het om zeven reactoren, verdeeld over Tihange en Doel.
De afgelopen jaren werden meerdere reactoren stilgelegd. Twee reactoren die nog actief zijn, liggen momenteel stil voor onderhoud. Eerder was afgesproken dat deze tot 2035 in bedrijf zouden blijven, maar de regering wil mogelijk verder kijken dan die datum.
Minder afhankelijkheid
Met de overname wil België meer controle krijgen over de eigen energievoorziening. "Deze regering kiest voor zekere, betaalbare en duurzame energie”, schrijft De Wever op X, het voormalige Twitter. Daarbij moet de afhankelijkheid van fossiele import worden verkleind.



