Guido Braeken doet het weer, in een klap twee sterren: 'We gaan feestvieren'
Nog niet zo lang geleden stond chef-kok Guido Braeken ook al op het podium bij het uitreiken van de Michelinsterren. In 2022 behaalde hij in één keer twee sterren met restaurant Julemont. Maandag flikt hij het weer. Dit keer voor zijn nieuwe restaurant Create in Oost-Maarland.
Braeken slaakt een zucht van verlichting als zijn naam wordt genoemd bij een van de restaurants die twee Michelinsterren behaalt.
Last van de schouders
"Gelukkig", is zo'n beetje het eerste wat Braeken zegt als hij op het podium staat. Maar of het gevoel anders is dan in 2022 weet Braeken nog niet helemaal: "Ik denk dat er nu echt iets van je schouders af valt. In 2022 zat ik ook hier in de zaal en toen had ik allesbehalve verwacht dat ik twee sterren zou krijgen. Nu verwachten mensen iets."
Twee sterren
Dat Braeken voor de twee sterren ging was direct duidelijk: "Ik was blij toen de ronde met restaurants die één ster kregen voorbij was", zegt hij lachend. "Dat mag je eigenlijk niet zeggen, maar ik wilde echt voor die tweede gaan. Toen ik mijn naam zag op het scherm was ik heel blij en gelukkig."
Half jaar open
Meest bijzondere is misschien nog wel dat zijn restaurant Create, gevestigd in luxehotel Van Oys, pas een half jaar open is: "Heel bijzonder, ik kan het niet anders zeggen", zegt een chef die op zoek is naar woorden. "We gaan feestvieren."
Buiten de dubbelslag voor Guido Braeken was het opnieuw een karig jaar voor de Limburgse gastronomie. Hans van Wolde en zijn restaurant Brut172 in Reijmerstok werden opnieuw niet beloond met een derde ster. De chef-kok wordt al jaren getipt voor een derde ster, maar ook dit jaar zat die er niet in.


