Datum
Advertentie voor Top

Inwoners Houthem uiten zorgen, maar heten statushouders ook welkom

30-04-2026 - 21:40
Maurice van der Linden
Valkenburg

Een kleine honderd belangstellenden bezochten donderdagavond een informatiebijeenkomst over de komst van statushouders naar Fletcher hotel De Geulvallei in Houthem. De bijeenkomst was in allerijl door de gemeente Valkenburg aan de Geul georganiseerd. Woensdag vernam burgemeester Daan Prevoo pas dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een overeenkomst had gesloten met Fletcher voor de opvang van statushouders in het hotel in de Onderstestraat in Houthem. 

Prevoo was open en eerlijk over hoe het proces verlopen was. Op 26 maart kregen alle burgemeesters in Nederland een brief van de minister. Die deed een oproep aan de burgemeesters om medewerking te verlenen in de crisisnoodopvang voor statushouders. "Dezelfde dag nog kreeg ik een telefoontje van het COA dat ze in gesprek waren met Fletcher Hotels voor de noodopvang van de statushouders en het hotel in Houthem maakte daar deel van uit", vertelt Prevoo. "Ik heb ze toen laten weten dat ze mij op de hoogte moesten houden."

Onder hoge druk
Tot gisteren hoorde Prevoo niets van het COA. Wel waren er bezorgde inwoners die bij de gemeente aanklopten dat ze hadden gehoord dat het hotel een noodopvang zou worden. Daarop belde de burgemeester het COA en kreeg hij de bevestiging dat er een overeenkomst was gesloten. "We hebben toen onder hoge druk deze informatiebijeenkomst georganiseerd, want ik wilde per se in gesprek met de bewoners." Verder legt de burgemeester uit dat de gemeente geen partij in dezen is. De eigenaar van een hotel mag zelf bepalen aan wie hij de kamers wil verhuren. Dat is een commerciële overeenkomst. "Wij als gemeente moeten er wel voor zorgen dat de leefbaarheid en veiligheid niet in het geding komt." 

Angst niet laten leiden
Aanvankelijk liepen de emoties in de zaal even fel op, maar Prevoo wist de avond met strakke leiding respectvol te laten verlopen. Een deel van de aanwezigen maakt zich zorgen over de komst van de statushouders. Wat zijn de veiligheidsrisico's? Kan ik 's avonds nog wel alleen over straat? Heeft Houthem niet al genoeg opvangplekken voor verschillende doelgroepen? Is Houthem, zonder faciliteiten als winkels, scholen en sportverenigingen wel geschikt voor opvang? Een ander deel van de aanwezigen heet de vluchtelingen van harte welkom en roept hun dorpsgenoten op om vooral samen dingen te doen met de statushouders. Elkaar leren kennen, samen als gemeenschap optrekken en vooral zich niet door angst laten leiden.

Contract voor een jaar
In totaal beschikt het hotel over 92 bedden en dat is ook meteen het maximaal aantal statushouders dat er kan wonen. Prevoo maakt de aanwezigen ook nog een keer duidelijk dat statushouders een verblijfsvergunning hebben, ze blijven in Nederland en zijn geen asielzoekers meer. Zo snel als er definitieve woonruimte in Nederland voor ze wordt gevonden, vertrekken ze weer uit het hotel in Houthem. Ilias El-Bransi is Bestuurlijk Vastgoedregisseur bij het COA en vertelt dat er een contract is afgesloten voor een jaar. Ook wordt duidelijk dat het merendeel van de statushouders van Syrische afkomst zal zijn. Over twee weken zullen de eerste statushouders waarschijnlijk al hun intrek in het hotel nemen. In totaal verblijven er zo'n 17.000 statushouders nog in asielzoekerscentra omdat er geen woonruimte beschikbaar is. Daarom is deze crisisnoodopvang zo ontzettend belangrijk, maakt El-Bransi de aanwezigen duidelijk.

Evaluatie na de zomer
Een respectvolle avond dus, waar af en toe een applaus klinkt voor een spreker. Humor ontbreekt ook niet wanneer een Maastrichtenaar opmerkt dat als hij kan worden opgenomen in de Houthemse gemeenschap, waarom een Syriër dan niet. Een oudere dame zegt: "Je ziet dit soort bijeenkomsten altijd op televisie, ik had nooit gedacht dat ik zelf in zo'n zaal zou zitten." Alle opmerkingen, vragen en zorgen van de aanwezigen worden door de gemeente opgeschreven en in behandeling genomen. Zelfs het verzoek van een mevrouw die vindt dat er iets aan de riolering gedaan moet worden in de Onderstestraat. "Die nemen we ook mee als bijvangst van deze bijeenkomst", zegt Prevoo. Na de zomer volgt weer een bijeenkomst met de inwoners om zaken te evalueren en bij te sturen daar waar nodig.

Deze keer dus een bijeenkomst over vluchtelingen zonder politie, zonder ME, zonder (verbaal) geweld. Burgemeester Prevoo: "Zo kan het dus ook. Laten wij een voorbeeld voor de rest van het land zijn."