Jonkheid Valkenburg plant mei-den op unieke manier: 'Niet met paarden, maar gewoon zelf’
Al eeuwen is het een traditie met wortels bij de Germanen: het planten van de mei-den. Die boom staat symbool voor de komst van de lente, vruchtbaarheid en saamhorigheid binnen een gemeenschap. In veel Limburgse dorpen wordt de traditie nog altijd in ere gehouden door zogenoemde Jonkheden: groepen jonge mannen die zich inzetten voor het organiseren en uitvoeren van dit soort gebruiken.
Afgelopen zaterdag gebeurde dat ook in Valkenburg aan de Geul, waar Jonkheid ‘Boete de Paort’ de mei-den plaatste op het Grotpleintje.
Tien sterkste mannen
Enkele dagen eerder werd de boom met de hand gekapt door de kapploeg. Volgens voorzitter Kevin Meertens gaat het om de tien sterkste mannen van de Jonkheid. Van oudsher wordt er ’s nachts gewaakt over de boom in de zogenoemde waakweide. Voor de tocht richting Valkenburg werd een tractor ingezet om de boom over de weg te slepen. In Sibbe en Vilt was er een tussenstop om de inwendige mens te versterken.
Met de hand
Eenmaal in Valkenburg aangekomen, werd de boom met de hand naar zijn plaats gebracht. Waar de meeste Jonkheden gebruikmaken van paarden, gebeurt dat in Valkenburg nog altijd met mankracht. Daar is Meertens trots op: „Niet met paarden, wij zijn zelf de paarden.”


