Kasteeltuin Oud-Valkenburg viert 50-jarig jubileum
De Kasteeltuin Oud-Valkenburg bij Kasteel Schaloen bestaat dit jaar vijftig jaar. Op 22 mei 1976 werd de tuin officieel geopend door toenmalig burgemeester Paul Gillissen, destijds nog onder de naam Sjloens Heim.
Een halve eeuw later werken er wekelijks nog altijd zo’n tachtig vrijwilligers in de heemtuin, de kruidentuin en bij de watermolen. In de loop der jaren groeide de tuin uit tot een gewaardeerd educatief centrum.
Heemtuin
De heemtuin, met ruim 300 inheemse plantensoorten, opende op 29 april het nieuwe seizoen voor publiek. In de jubilerende tuin staan biodiversiteit en milieuvriendelijk beheer centraal. Bij het onderhoud wordt gewerkt zonder pesticiden. De tuin heeft daarmee een duidelijke natuurwaarde voor de regio. Jaarlijks weten zo’n 4000 bezoekers de weg naar Oud-Valkenburg te vinden.
Rol van vrijwilligers
Het voortbestaan en de exploitatie van de tuin rusten volledig op de inzet van vrijwilligers. Wekelijks zijn zo’n tachtig mensen actief, met uiteenlopende taken.
Naast het onderhoud van de tuin werken er vrijwilligers als imker, bakker, molenaar of gastheer en -vrouw. Ook de kassa en de ontvangst van bezoekers worden door hen verzorgd. Volgens het bestuur is de tuin daarmee niet alleen een plek voor natuur, maar ook een belangrijke ontmoetingsplek.
Educatieve functie
Naast natuurbehoud vormt educatie een belangrijke pijler van de stichting. Voorzitter Huub Wierts benadrukt het belang van kennisoverdracht aan jongere generaties.
Het doel is om kinderen actief kennis te laten maken met planten en groenten die van nature in de eigen omgeving voorkomen. Met de opening op 29 april start de kasteeltuin een nieuw seizoen, waarin zowel het jubileum als de educatieve functie centraal staan.


