Meerssen stemt in met miljoenen voor verbouwing gemeentehuis
De gemeenteraad van Meerssen is donderdagavond akkoord gegaan met een extra investering van anderhalf miljoen euro voor de verbouwing van het gemeentehuis. Eerder was al 1,7 miljoen euro gereserveerd, maar de kosten vallen hoger uit dan verwacht.
Volgens het college is het gemeentehuis sterk verouderd. Oppositiepartijen BRUG-M en GroenLinks-PvdA uitten stevige kritiek op de extra uitgaven. Zij vonden dat het college de kosten onvoldoende onderbouwde. BRUG-M-fractievoorzitter Jan Gulikers vroeg herhaaldelijk naar onderliggende cijfers, maar wethouder Inge Smeets verwees naar documenten die bij het raadsvoorstel waren gevoegd. Gulikers noemde die stukken onduidelijk en zei dat hij cijfers miste.
Ook betwijfelde Gulikers of de verbouwing wel écht nodig is. "Eerlijk gezegd: ik had niet die indruk. Ik heb hier niet wekelijks ambtenaren horen zeggen: 'We zitten hier met middeleeuwse toestanden te werken'", zei hij. Wethouder Smeets benadrukte het belang van de renovatie: "Als men zich nog serieus de vraag stelt of deze kantooromgeving voldoet aan de normen van nu, dan raad ik u aan om eens in andere kantoren te kijken, want dit is ernstig gedateerd", aldus Smeets.
Het debat verliep op sommige momenten onrustig. BRUG-M-raadslid Jacques Arnts verwees in zijn betoog naar rapporten over de onveilige werksfeer binnen het gemeentehuis. Plaatsvervangend voorzitter Agnes Jonkhout kapte dat af en noemde het "buiten de orde". Arnts noemde dat op zijn beurt "een ernstige zaak" en zei dat hij zich geblokkeerd voelde in zijn democratische rechten.
Vlak voor de stemming hield BRUG-M intern overleg. Daarna besloot de partij tegen te stemmen, evenals GroenLinks-PvdA. De coalitiepartijen en oppositiepartij PGM Het Origineel stemden voor, waardoor er een meerderheid was. Daarmee is de verbouwing definitief goedgekeurd.


