Miljoeneninjectie en nieuwe topman: Einstein Telescoop wordt topprioriteit voor kabinet
Het kabinet schroeft de ambities voor de komst van de Einstein Telescoop naar de Euregio Maas-Rijn stevig op. Met de benoeming van oud-minister Ben Knapen als topman en het vrijmaken van een flinke zak geld laat de regering zien dat het project een regeringsprioriteit is.
Naast een eerdere reservering van 870 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds, stelt het ministerie van OCW nu 25 miljoen euro extra beschikbaar voor de voorbereiding.
Voormalig minister wordt topman
Ben Knapen start in de zomer van 2026 en volgt Sjoerd Sjoerdsma op, die onlangs toetrad tot het kabinet. Met zijn ervaring als minister van Buitenlandse Zaken en zijn internationale netwerk moet Knapen op regeringsniveau steun gaan winnen in Europa. Dat is nodig omdat Nederland samen met België en Duitsland concurreert met Italië en de Duitse deelstaat Saksen. Volgend najaar moet de beslissing vallen over waar de ondergrondse telescoop definitief komt te staan.
Uitvoering
Naast de diplomatieke inzet is er ook versterking op de uitvoering. Anne Ubbels is door de taskforce benoemd als general manager van het projectbureau. Zij is verantwoordelijk voor de aansturing van het bureau, het haalbaarheidsonderzoek en het samenstellen van het bidbook. Ubbels is een ervaren manager die eerder werkte voor de publieke sector, Berenschot en als freelancer.
De Einstein Telescope wordt een ondergronds instrument met kilometerslange buizen en lasers om zwaartekrachtgolven te meten. Dit moet nieuwe kennis opleveren over de oorsprong van het universum. Het project wordt essentieel geacht voor de economie en het concurrentievermogen. Naast de Nederlandse investeringen hebben ook Vlaanderen (500 miljoen euro) en Wallonië (200 miljoen euro) al bedragen toegezegd voor de bouw.



