Maastricht Aachen Airport: Financiële gezondheid belangrijker dan Ryanair-deal
Maastricht Aachen Airport (MAA) betreurt het besluit van Ryanair om vanaf het winterseizoen 2025 alle vluchten vanaf de luchthaven te schrappen. "We zijn er simpelweg niet uitgekomen", laat MAA weten in een reactie.
De afgelopen maanden is er intensief onderhandeld met Ryanair over de voorwaarden voor voortzetting van de samenwerking. Het doel: een nieuw contract sluiten. "Ons doel is een break-even resultaat in 2027. Dat betekent dat we ons moeten richten op activiteiten en contracten die winstgevend zijn en onze kosten dekken met een gezonde marge", aldus MAA.
Tarieven te laag
De tarieven die Ryanair bereid was te betalen, lagen volgens MAA "significant lager" dan op andere Nederlandse luchthavens. "Dat is voor ons niet houdbaar."
De luchthaven wijst daarnaast op de relatief hoge Nederlandse vliegtaks, die de gesprekken met Ryanair bemoeilijkte.
Op zoek naar nieuwe partners
Hoewel het vertrek van Ryanair een klap betekent voor het aantal passagiersvluchten, blijft de luchthaven positief. "We zijn ervan overtuigd dat er op Maastricht Aachen Airport interessante mogelijkheden liggen voor luchtvaartmaatschappijen. Hier is een gezonde business op te bouwen."
Ryanair: Maastricht wordt ‘één van de duurste’
Ryanair maakte hun vertrek bekend met felle kritiek op de luchthaven en het Nederlandse luchtvaartbeleid. "Maastricht wordt zo een van de duurste luchthavens van Europa", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Volgens Ryanair is het geen toeval dat MAA al langer kampt met problemen. "De luchthaven heeft nog altijd maar de helft van het aantal passagiers van vóór corona teruggewonnen", schrijft de maatschappij. "En dat zal alleen maar verder dalen nu wij vertrekken."
Financiële zorgen
Het gaat al langer moeizaam met Maastricht Aachen Airport. Het aantal vluchten daalt en daardoor ontstaan tekorten. In februari presenteerde directeur Joost Meijs een zogeheten omkeerplan aan Provinciale Staten. Dat plan werd achter gesloten deuren gedeeld met de Statenleden.
Gedeputeerde Stephan Satijn waarschuwde eerder dat die onzekerheid ook strategisch wordt ingezet door luchtvaartmaatschappijen. "De onrust die wij hier met elkaar mogelijk creëren, wordt door concurrenten gebruikt in allerlei trajecten. Dat is het enige wat ik daarover kan zeggen", zei Satijn twee weken geleden in het Limburgs Parlement.