Strengere regels voor optochten: 'Het is voor ons soms geen plezier meer om dit te organiseren’
Het wordt steeds moeilijker om carnavalsoptochten te organiseren. Daarvoor waarschuwen meerdere carnavalsverenigingen. De regels waaraan voldaan moet worden, worden steeds verder aangescherpt.
"Het aantal personen dat op een wagen mag staan, de verzekeringen die aangescherpt worden, maar ook verzekeraars die carnavalswagens niet meer willen verzekeren," somt Robbert Dautzenberg, secretaris van carnavalsvereniging De Breuzelère uit Mechelen, op in het programma Dit is het Heuvelland. "Wat wij daarnaast zien, is dat gemeentelijke regelgeving wordt aangescherpt, bijvoorbeeld op het gebied van geluidsnormen en afval."
Overgangsperiode
Voor een vrijwilligersorganisatie wordt het daardoor steeds moeilijker om een optocht te organiseren. Vier jaar geleden werd de nieuwe regelgeving aangekondigd. De verenigingen kregen een overgangsperiode van vier jaar. "De meeste groepen hebben dat keurig in orde en het staat ook in ons optochtreglement," vertelt Dautzenberg in het praatprogramma. "We zien dan ook geen terugloop in het aantal aanmeldingen."
Wel ziet de secretaris dat er steeds vaker kleinere wagens meedoen. "We hebben ook veel liever de kleinere wagens en groepen. Voor ons pakt het nog niet nadelig uit," zegt Dautzenberg. Maar door alle regels bij elkaar wordt het voor de verenigingen steeds moeilijker. "Zeker op de dag en de avond van de optocht is het voor ons geen plezier meer om die optocht te organiseren. We vragen ons soms af: voor wie doen we het nog?"
Dautzenberg verwacht dat de optochten de komende jaren zullen veranderen. "Je zult meer teruggaan naar minder wagens en meer loopgroepen. Het is niet meer te doen voor een vrijwilligersorganisatie om iets te organiseren zoals het nu gaat."
Dit is het Heuvelland is iedere zaterdagavond te zien na het Heuvelland Nieuws. Je kunt de hele uitzending hier bekijken.

