Tegel eruit, groen erin: Valkenburg kroont zich tot kampioen
Valkenburg aan de Geul heeft met bijna 77.000 gewipte tegels het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen gewonnen in de categorie kleine gemeenten. Valkenburg behaalde bovendien landelijk de hoogste score aan gewipte tegels per inwoner.
In totaal werden in Nederland dit jaar bijna 6 miljoen tegels vervangen door groen, zoals geveltuinen en bloemperken.
Meeste tegels
De drie Gouden Scheppen voor de meeste tegels per inwoner gingen naar Venlo, Roosendaal en Valkenburg aan de Geul. Utrecht ontving de Gouden Tegel voor het hoogste absolute aantal gewipte tegels: 437.467 stuks. Sinds de start van het NK Tegelwippen in 2020 zijn landelijk ruim 20 miljoen tegels verwijderd, goed voor 360 voetbalvelden aan extra groen.
“Een Groener Nederland begint in je eigen tuin”
Het NK Tegelwippen is onderdeel van de campagne “Een Groener Nederland begint in je eigen tuin”, een samenwerking van overheden, natuurorganisaties en brancheverenigingen om tuinen klimaatbestendiger te maken en de biodiversiteit te bevorderen. Tegels houden namelijk hitte vast in steeds hetere zomers en belemmeren de wateropslag in de bodem tijdens nattere winters.


