Voormalig Oranje-assistent Coocky Voorn: 'Nederland mist de bezetenheid van 2010'
Oud-assistent van het Nederlands elftal Dick 'Coocky' Voorn uit Berg en Terblijt kijkt met gemengde gevoelens naar de kansen van Oranje op het WK 2026. Hoewel Voorn kwaliteit ziet in de huidige selectie, mist hij de vastigheid en bezetenheid die volgens hem kenmerkend waren voor de succesvolle generatie van 2010.
De huidige trainer van RKSV Bekkerveld uit Heerlen was tijdens het succesvolle WK van 2010 de rechterhand van bondscoach Bert van Marwijk en bereikte met Nederland de finale. Nederland verloor die finale in de laatste minuten van de verlenging van Spanje (0-1).
'Onvoorspelbaar'
Voorn wil zich niet wagen aan harde voorspellingen. "Dat zijn prognoses die vaak niet uitkomen. De voorbereiding van Nederland is niet geweldig geweest, maar voetbal blijft onvoorspelbaar."
Volgens de ervaren trainer moet Oranje in ieder geval de groepsfase kunnen overleven. Daarbij is de openingswedstrijd zondagavond van groot belang. "Die eerste wedstrijd moet je eigenlijk winnen, dan kun je groeien in een toernooi. Tegen Japan wordt het moeilijk. Dat is een gedreven elftal. Een gelijkspel zou geen slecht resultaat zijn." Volgens Voorn mag Nederland tevreden zijn als het de achtste finales of kwartfinales bereikt.
'Te veel wisselingen'
Waar Voorn zich het meest aan stoort, is het gebrek aan continuïteit binnen de selectie. "Ik mis een beetje de bezetenheid. Alles is veel te berekend. Er wordt nog te veel getwijfeld." Hij wijst daarbij naar de vele wijzigingen in opstelling en speelwijze. "Er is te veel gewisseld in het systeem en ook in de spelers. Op een eindtoernooi moet er een vast team staan. Ik hou van die vastigheid."
Vergelijking met 2010
De vergelijking met het Nederlands elftal van 2010 valt volgens Voorn duidelijk uit in het voordeel van die generatie. "In 2010 hadden we veel sterren, met spelers als Wesley Sneijder, Arjen Robben, Rafael van der Vaart en Robin van Persie. Niet iedereen was de absolute top van de wereld, maar we hadden een vast elftal en speelden altijd in hetzelfde systeem. Dat gaf duidelijkheid."
Tegelijkertijd erkent hij dat het voetbal veranderd is. "Ik sta er inmiddels wel wat verder vanaf. Het spel is anders geworden."
Advies aan de bondscoach
Als Voorn één advies zou mogen geven aan de bondscoach, dan is het duidelijk: kies voor stabiliteit. "Zoek een vast team uit en houd daaraan vast. Daarnaast mag het allemaal wel iets meer uitstraling hebben, meer het gevoel van: we gaan ervoor."
Zijn ideale opstelling voor Oranje is een 4-3-3-systeem met Bart Verbruggen onder de lat. Achterin kiest hij voor Denzel Dumfries, Virgil van Dijk, Jan Paul van Hecke en Micky van de Ven. Op het middenveld ziet hij Frenkie de Jong, Marten de Roon als verdedigende middenvelders en Tijjani Reijnders als aanvallende middenvelder. Voorin kiest hij voor Cody Gakpo, Brian Brobbey en Donyell Malen, waarbij Memphis Depay volgens hem in plaats van Brobbey moet spelen als hij volledig topfit is.
Kritiek op WK-opzet
Voorn is uitgesproken kritisch over de uitbreiding van het WK naar meer deelnemende landen. "Ik gun ieder land dat ze mogen meedoen, maar ik vind het belachelijk. Het is vooral commercieel." Volgens hem verliest de groepsfase daardoor aan waarde. "Voor mijn gevoel begint het WK pas echt na de groepsfase. Nu voelt een deel van die wedstrijden als spelen voor spek en bonen." Hij ziet daarom liever een terugkeer naar het oude format met 32 landen.
Favorieten voor de wereldtitel
Wat betreft de uiteindelijke winnaar ziet Voorn enkele duidelijke favorieten. "Frankrijk en Argentinië behoren voor mij tot de grootste kanshebbers. Spanje moet je ook zeker niet uitsluiten."
Nederland kan volgens hem een eind komen, maar de loting zal daarbij een belangrijke rol spelen. "Als je in een vroeg stadium landen als Brazilië tegenkomt, wordt het lastig. Marokko moet je in principe kunnen verslaan, maar dit is een ploeg die met het hart speelt, dus makkelijk zal het niet worden."
Politiek en organisatie
Tot slot uit Voorn kritiek op de problemen rondom het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico, waaronder berichten over geweigerde bezoekers en veiligheidskwesties. "Ik vind het schandalig. Politiek moet losstaan van sport. Uiteindelijk draait het veel te vaak alleen maar om geld, en dat gaat ten koste van het voetbal."



