Wandelpaden in Elsloerbos door Staatsbosbeheer afgesloten vanwege veiligheidsrisico's
Een deel van de wandelpaden in het Elsloërbos blijft afgesloten voor bezoekers. Staatsbosbeheer doet dat vanwege veiligheidsrisico’s in het gebied. Het gaat om een deel van het bos dat is aangewezen als bosreservaat.
In zo’n reservaat wordt onderzocht wat er met de natuur gebeurt als mensen niet ingrijpen. Volgens Erik Roest van Wageningen Environmental Research is het Elsloërbos bijzonder door de afwisseling van planten, diersoorten en boomsoorten. "Het is niet een monocultuur met één boomsoort”, zegt hij.
Geen onderhoud
Normaal gesproken wordt langs wandelpaden onderhoud gedaan om gevaarlijke situaties te voorkomen, bijvoorbeeld door takken of bomen weg te halen. In een bosreservaat is dat juist niet de bedoeling. Daardoor kunnen paden niet zomaar worden opengesteld, ook niet met een bordje ‘betreden op eigen risico’.
Onderzoek
Nederland telt volgens Roest 59 bosreservaten. Die zijn belangrijk om te kunnen vergelijken wat er gebeurt op plekken waar wel wordt ingegrepen en plekken waar de natuur met rust wordt gelaten.
Wel wandelen
Hoewel een groter deel van het Elsloërbos niet toegankelijk is, blijven er volgens Staatsbosbeheer nog kilometers aan wandelpaden in het Bunder- en Elsloërbos open voor bezoekers.


