Wethouder Piatek: 'Burgerparticipatie is uitgemolken woord'
Wethouder Chris Piatek van Eijsden-Margraten vindt burgerparticipatie een uitgemolken woord. Die uitspraak deed hij zaterdag in het programma Heuvelland Actueel naar aanleiding van het onlangs gepresenteerde coalitieakkoord waarin burgerparticipatie en transparantie een belangrijke rol spelen.
Piatek spreekt liever van burgerbetrokkenheid. "Dat lijkt misschien hetzelfde, maar is het niet. We willen namelijk alle mensen betrekken bij de besluitvorming, niet alleen de mensen die tegen zijn." De wethouder is zich ervan bewust dat dit geen gemakkelijke opgave is. "We moeten de stille meerderheid die niet op de barricades gaat, zien te bereiken. Niet iedereen is tegen een bouwlocatie of verhuizing van een sportcomplex. Vaak is de stille meerderheid zelfs tevreden met plannen die uitgevoerd worden."
Verwachtingen
Burgerparticipatie of burgerbetrokkenheid betekent ook de juiste verwachtingen schetsen richting de inwoners, anders krijg je scheve gezichten. "Belangrijkste is dat mensen zich gehoord voelen", zegt Piatek. "Maar dat wil niet zeggen dat als ze niet hun zin krijgen, ze niet gehoord zijn. We luisteren naar iedereen en nemen alle opmerkingen mee in de keuzes die we maken. Het mag duidelijk zijn dat je het niet voor iedereen goed kunt doen."
Middelbare school
Ondanks het feit dat de coalitie van plan is om de komende tien jaar 2.000 nieuwe woningen te bouwen, staat er geen letter over de bouw van een eventuele middelbare school binnen de gemeentegrenzen. "We hebben dit onderzocht", zegt Piatek. "Daaruit blijkt dat we te weinig leerlingen binnen onze gemeente hebben. Dan is het niet opportuun om een middelbare school te bouwen. Maastricht voorziet voor de leerlingen uit onze gemeente in die behoefte en in het Belgisch Voeren is dat ook het geval."
Vorige coalitie
In november vorig jaar wilde de toenmalige coalitie van Eijsden-Margraten Lokaal, VVD en het CDA nog een onderzoek om te kijken of er een middelbare school in Eijsden kon komen. “Het hebben van een eigen middelbare school is een grote wens. We nemen aan dat het aantal gezinnen in Eijsden flink gaat groeien en daarmee ook het aantal leerlingen voor middelbare scholen”, zeiden de partijen destijds.
Vooral de VVD maakte hier een speerpunt van. De partij keerde na de verkiezingen van maart dit jaar niet terug in de coalitie. De nieuwe coalitie, bestaande uit Eijsden Margraten Lokaal, CDA en PRO Eijsden-Margraten, heeft de bouw van een middelbare school dus niet opgenomen in het coalitieprogramma.



