Wiel Janssen uit Valkenburg schrijft lied over Wilhelminatoren: 'Ik kan slecht verwerken dat hij weg is'
Toen Wiel Janssen uit Valkenburg vorig jaar hoorde dat zijn geliefde Wilhelminatoren er niet meer was, kon hij zijn oren niet geloven en schreef hij er meteen een lied over. De iconische Wilhelminatoren stortte op 16 maart 2025 in.
Janssen heeft al zijn hele leven lang een sterke binding met de toren, die bijna een jaar geleden totaal onverwachts instortte.
Binding en oranje peertjes
Als kind heeft Wiel al een sterke binding met de Wilhelminatoren. Als zevenjarig jongetje mocht hij al mee naar boven om erbij te zijn als de oranje peertjes van het lichtkruis vervangen werden. Die moesten iedere maand vervangen worden, omdat ze veel leden door het weer, zo weet Wiel. Via diverse enkele ladders klom hij dan omhoog om bij het kruis te komen: “Ik zat dan met m'n rug tegen het kruis en had geen idee van de hoogte", zegt hij er nu over.
Kermisterrein
Vanaf toen heeft Wiel een intense binding met de toren. Ook voor hem was, zoals voor veel mensen, het kruis een herkenbaar baken.
Hij betreurt het dat er van alles rond de voormalige Wilhelminatoren is gebouwd: “Ze hebben er een kermisterrein van gemaakt". Hij is zelfs van mening dat dit weleens kan hebben bijgedragen aan de instorting van de toren.
Telefoontje
Zondag 16 maart 2025 was voor Wiel dan ook een zwarte dag, toen hij in de vroege ochtend door zijn zoon, die tevens brandweerman is, gebeld werd dat de Wilhelminatoren was ingestort. Hij is toen meteen naar de plek des onheils gegaan om zelf te zien dat het waar was: “Ik zag het kruis niet meer en kreeg toen een slag in m'n gezicht”.
Lied
Wiel is ook muzikant. Zo was hij vroeger lid van de Quinto's, die bekendheid had in de regio.
Door het schrijven van een lied over zijn geliefde toren hoopt hij het verlies ervan te kunnen verwerken. In zijn lied 'D 'n Taore', mijmert Wiel terug in de tijd dat de toren er nog was.


